torsdag 27 januari 2011

Släpp tuttarna fria. . .

... vi lever i 2000-talet!

Vid det här laget borde vårt intellekt tala om för oss att det inte är något onaturligt med att amma! Vi borde förstå att brösten är av naturen skapta att förse vår avkomma med näring och trygghet. (Jag gillar egentligen inte det ordet avkomma, men det heter ju faktiskt så såvida vi inte är ett undantag resterande liv på jorden)

Sex är i grunden någonting som är förutsättningen för att vi ska kunna föra våra gener vidare. På senare tid har vi faktiskt accepterat att det även tillhör ett nöje. Männens kroppar, kvinnors bröst, männens fallos och kvinnors häckar allt detta har med tiden blivit objektifierat, någonting som ska locka människans lustar utan att det handlar om att få barn. Hur kommer det sig då i vårat toppmoderna samhälle, där vetenskapen i många lägen står över religionen att många tycks glömma bort själva orsaken till att vi har sexualdriften?

För hade vi kommit ihåg det hade folk inte höjt på ögonbrynen, gnällt och klagat, skällt ut och förnedrat mammor som ammar sina barn offentligt. Det hade inte varit något onaturligt, många nyblivna mammor är skräckslagna över att gå ut för tänk om deras plutt blir hungrigt. Det går inte att ge dem en banan och be dom vänta tills de kommer hem. Mammorna är skräckslagna över att de ska få menande blickar och ve å fasa att en kvinna kommer fram och skäller ut dem. Alla har inte styrkan att säga ifrån, istället blir de isolerade eller så slutar de amma och ger ersättning istället (Hur kan det vara mycket bättre? När naturen faktiskt utvecklat ett fantastiskt elixir, som inte går att mäta sig med substitut).

Varför får inte kvinnor som solar topless på stranden ens i närheten lika mycket påhopp som mammor?

Jag skulle kunna fortsätta i evigheter i detta ämne, men egentligen vill jag bara få ut mitt oförstående till de människor som tycker att ammande kvinnor är äckligt. Brösten är inte guds gåva till männen, en leksak de får på köpet. Brösten har en huvudsaklig funktion, vad som sedan hittas på med dem är sekundärt!

Jag skulle om jag kunde vara en aggressiv-attack-ammare! -Bring it on, next time if you dare!

För att förtydliga så har jag ingenting emot mammor som ger ersättning till sina barn, i vissa lägen fungerar inte amningen och man ska självklart inte låta sitt barn svälta! Jag menar bara att man bör göra ett helhjärtat försök samt inte välja bort amningen för rädslan av vad omgivningen skulle tycka!

1 kommentar:

  1. jag har ingenting emot att kvinnor ammar offentligt. men själv pallade jag inte ens amma framför johannes. inte för att någon sagt något om saken till mig någonsin, men det kändes aldrig naturligt på nått vis,tvärtom. och så krångligt det var. själv har jag svårt att föreställa mig att någon blir påhoppad av att amma på öppen plats så att säga, jag tycker man fick extremt mkt påhopp för att man helt enkelt inte ammade också. känns nästan som att det är en fråga som man helt enkelt inte kan göra rätt i,det är inte ok att amma, det är inte ok att inte amma. för att som mamma har man uppenbarligen inte tillräckligt med skuldkänslor för allt möjligt som det är :p
    ::Minna

    SvaraRadera