måndag 21 mars 2011

Varför skaffade du barn?

Jag inleder med att "visa er" vad som inspirerat mig att skriva dagens inlägg. Jag följer bl. a. bloggen ketchupmamman. Tycker att det är en oerhört rolig och oftast fyndig person bakom bloggen, hon fick möjligheten att få en krönika publicerat i aftonbladet. ( Här ).

Kontentan i krönikan var att ifrågasätta människans behov av att ursäkta sig för att man skaffar barn.
Jag blir inte så upprörd av själva krönikan för jag har "lärt" mig ketchupmammans sätt att skriva på, däremot blir jag uppriktigt förvånad över en del av kommentarerna hon får ifrån folk.

Jag hade faktiskt inte den blekaste att mitt beslut som jag delar med många andra skulle skapa sådan uppståndelse hos andra människor. För jag och Johan skaffade barn för att Vi ville ha barn i vårat liv, vi ansåg att det skulle berika vårat liv och detta gör oss uppenbarligen till egoister, jag må vara trög men jag förstår inte resonemanget att "skaffa barn för barnet skull" och varför det skulle vara mer berättigat?

Det är ju trots allt inte så att beslutet fattas likt man bestämmer sig för att skaffa en ny fåtölj. Vi var redo för att lägga våra egoistiska behov (sovmornar, spontana resor och krogbesök t.e.x.) åt sidan hur kan då vårat beslut att vi vill ha barn ses som något mer egoistiskt?

Jag skulle vilja sträcka det så långt att om man resonerar att man skaffar barn för barnets skull så är man ganska mer så egoistisk (än mig)... För vem vill egentligen låta ett barn komma till världen om man ser på vad framtiden har att erbjuda dem så som den verkar rasera bit för bit...

Människan krigar och styr länder som barbarer fortfarande, miljön kämpar för att hålla sig "flytande" när vi fortfarande inte vill inse konsekvenserna av våran lättja gör, påläggsskinkan innehåller mer kemikalier än vad den innehåller grisrumpa.

Vem vill skaffa barn för barnets skull då egentligen???

Nej, vi ville ha barn, vi älskar detta lilla liv mer än något annat och ja, vi stänger kanske in oss i någon sorts bubbla och hoppas att människan snart vaknar upp och börjar ta hand om omvärlden. Embla kommer att växa upp med att från oss lära sig att det lilla vi kan för att bidra till en bättre värld och förhoppningsvis tillhör hon en mer upplyst generation som kommer vara mer jämställd, miljömedveten, och värna om den värld vi lever i.

Alltså... ser vi krasst på det hela har Ketchupmamman rätt... För vad som än ligger bakom vårat beslut att skaffa barn så är vi alla egoister! Jag ville ha barn, jag är en bra mamma, egoistiska jag är en bra förälder!

"Vi är bättre än dig"-eliten har i alla fall gått lös i kommentarsfältet och jag förvånas av att folk har sån liten självinsikt...

Varför skaffade du barn? (eller varför tänker du skaffa barn?)

 

1 kommentar:

  1. Jag är tok egoist jag skaffade barn för jag ville ha barn att älska, fostra och njuta av.
    Det biologiska har inget med det att göra ju att kroppen, själen och hjärtat en stund i livet frossar efter att få en liten kärlek att älska mer än något annat eller hur??!! hahaha.
    Kärlek till dig! grymt bra inlägg! var lite mer ego skaffa en kärlek till!!

    SvaraRadera