lördag 11 december 2010

9. Min Tro...

Min tro...

...utgår inte från en bok som skrevs för länge länge sedan, men det är lite klurigt att beskriva vad jag har för tro.

Min tro/religion/livåskådning är "blandad". Vissa perioder är jag väldigt spirituell andra perioder tar naturvetaren över och är fruktansvärd tråkig och konkret.

Enkelt kanske jag skulle kunna förklara att jag tror på energier, mer eller mindre kraftfulla energier. (eller själar som många vill kalla det).
Det finns mer än en gudomlighet, var och en representerar olika områden. Små väsen existerar, men varför skulle de bekymra sig och exponera sig i vår värld, människan kan knappt acceptera sin egna närvaro.
Det finns ett liv efter döden, dock kan man fastna här om man inte återföds eller går vidare till en sk. slutstation. Man ska ha respekt för naturen, moder jord och allt hennes liv!

Jag bär ett pentagram runt halsen och folk som undrar brukar få svaret att jag anser att det representerar livet. Jag vet att jag påverkas av månens olika faser, jag finner stor ro i att vända mig till moder jord i form av att jorda mig och meditera. Jag tror på att det du ger ut får du tillbaka, det gäller både gott och ont. Det ultimata är balans, mellan gott och ont, ljus och mörker, mättnad och hunger osv.

Nä, jag är urusel på att förklara vad jag tror på, men jag tror att "naturälskande-vetenskaplig-häxa" sammanfattar mig lite sådär flummigt...

Jag har gått runt i en djungel av tankar och funderingar kring kvantfysik den senaste tiden... Teorierna har liksom inte hittat sin plats i min hårddisk, men såpass mycket har jag förstått att man med kvantfysik skulle kunna förklara sk. "magiska" fenomen som ex. tankeläsning.


Men det finns dagar jag nästan önskar att jag var hängiven till någon av de större religionerna, det verkar så mycket lättare, dessa människor verkar... så naivt rofyllda... och ungefär där brukar den tanken släppa eftersom jag inte kan tänka mig att svälja allt med hull och hår, vara undergiven en elitgrupp i en församling och inte få lov att ifrågasätta...


Jag är den jag är och den dagen jag slutar vilja veta mer, lära mig mer, och ifrågasätta det jag trott på den dagen är jag över...


(mitt nuvarande smycke ser ut som ovan fast i silver).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar