onsdag 8 december 2010

Vet ni vad!

Nu är jag lite putt!

Jag blev lite påmind i och med mina tio punkter att jag hade stora drömmar om författaskap. (punkten om mina yrkesdrömmar - nobelpriset i litteratur för att vara specifik).

Läser Ketchup Mammans blogg och inser på ett inlägg att det faktiskt är min svenska lärares (i högstadiet) fel... Hon kunde inte ge mig ett MVG av någon dum anledning (Jag tror att det var för att betygsystemet var nytt och de var fast i att bara X antal kunde få en 5a per klass).

Jag hade slitit som ett djur i skrivandet och grammatiken, jag var bara svag i muntlig framställning. Fick skämmas då svenska läraren läste upp min "isbergs-teknik-a la-Hemminway"-novell... Men jag fick bara VG++++

Så istället för att skylla på att jag inte alls är världsbäst på att skriva och 70 år gammal, så skyller jag på min svenska lärare för det uteblivna Nobelpriset...

Frågan är bara, vem hade Astrid Lindgren att skylla på för att Nobelpris kommittén  inte förstod att hon var en av världens bästa barnboksförfattare? Selma Lagerlöf fick ju: "på grund av den ädla idealitet, den fantasiens rikedom och den framställningens själfullhet, som prägla hennes diktning"... Den motiveringen hade platsat Astrid Lindgren hur lätt som helst.

Min motivering?

"Årets nykomling som slog världen med häpnad, vi vet inte vad boken handlar om men det sägs att den kommer förändra världen".

Ja, lite kvällshybris har ingen dött av... än...

Godnatt på er där ute.

(Han ser inte ens ut att uppskatta min humor...)

3 kommentarer:

  1. Önskar dig lycka till. Har samma dröm. Hoppas den slår in för dig.
    /Mjaumis

    SvaraRadera
  2. heheh hejjar på dig å astrid, även om hon ej vandra bland oss tycker jag hon kan få små le från andra sidan lite.!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Har länkat till dig från min blogg då jag är inne här varje dag och kollar.
    /Mjaumis

    SvaraRadera